PROGRAM EDUKACJI KULTURALNEJ
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 394
w Warszawie
w latach 2020 – 2025
Zgodnie z zasadami
WARSZAWSKIEGO PROGRAMU EDUKACJI KULTURALNEJ (WPEK)
Edukacja kulturalna w Szkole Podstawowej nr 394. Program jest zgodny z założeniami/treściami:
Podstawy prawnej :
• Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004r. Nr 256, poz.2572)
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2012r. Nr 977)
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 czerwca 2012 r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników (Dz.U. z 2012r. Nr 752)
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. z 2012 r. Nr 204)
- programu wychowawczego szkoły,
- planu pracy świetlicy szkolnej,
- planu pracy zespołu humanistycznego,
- planu pracy zespołu edukacji wczesnoszkolnej (od roku 2021/2022),
- planu pracy biblioteki szkolnej,
- planu pracy Samorządu Uczniowskiego
- harmonogramu imprez i uroczystości szkolnych.
Metody realizacji:
-
- współpraca szkoły z podmiotami realizującymi WPEK przy opracowaniu i realizacji programów zajęć z przedmiotów artystycznych i humanistycznych oraz zajęć pozalekcyjnych rozwijających zainteresowania i umiejętności uczniów,
- przygotowanie ciekawej oferty zajęć pozalekcyjnych w szkole,
- zaangażowanie do konkursów wewnątrzszkolnych o charakterze interdyscyplinarnym, stwarzających warunki rozwoju uczniom,
- przygotowanie oferty zajęć pozaszkolnych rozwijających zdolności i umiejętności uczniów (korzystanie z zajęć z zakresu edukacji kulturalnej poza szkołą w placówkach wychowania pozaszkolnego i instytucjach kultury, oferowanych przez Biuro Edukacji, Urząd Dzielnicy, domy kultury, galerie sztuki, kina, muzea, teatry, biblioteki, itp.,
- nawiązanie stałej współpracy z instytucjami kultury w celu realizacji projektów edukacji kulturalnej w szkole,
- organizowanie wyjazdów na lekcje muzealne, np. w Zamku Królewskim, w Wilanowie, w Centrum Nauki Kopernik,
-
organizowanie happeningów literackich, konkursów poetyckich i prozatorskich,
- udział w uroczystościach, imprezach i wycieczkach o charakterze edukacyjnym,
- współpraca z RYMCERZAMI – warsztaty profilaktyczne w formie utworów muzycznych;
- prowadzenie zajęć z edukacji kulturalnej, w szczególności edukacji regionalnej,
- wspomaganie rodziców w rozwijaniu zainteresowań dzieci,
- skoordynowanie kalendarza szkolnych konkursów artystycznych z przeglądami międzyszkolnymi, dzielnicowymi i warszawskimi,
- wypracowanie modelu współpracy bibliotek szkolnych z bibliotekami publicznymi w zakresie programu edukacji kulturalnej,
- kontynuowanie idei Janusza Korczaka; aktywna działalność na rzecz potrzebujących, np.: zbiórka nakrętek w ramach akcji „Nakręć wózek!” ,
-
kontynuowanie współpracy ze Fundacją Anny Dymnej – „Mimo wszystko”
- kształcenie interkulturalne i wielokulturalne;
- idea uczenia się poza szkołą;
- współpraca z fundacją „Aktywność dla wszystkich”,
-
uznanie dziedzictwa kulturowego jako ważnego czynnika wychowawczego integrującego społeczność.
Współpraca z instytucjami kultury:
-
warszawska sieć współpracy Koordynatorów Edukacji Kulturalnej
-
współpraca z Zamkiem Królewskim 6
-
współpraca z Filharmonią Narodową
-
współpraca z Zespołem Pieśni i Tańca „Mazowsze”
-
współpraca z Muzeum POLIN,
-
współpraca z Muzeum Fryderyka Chopina
-
współpraca z Muzeum Powstania Warszawskiego
-
współpraca z Teatrami: Rampa, Tintillo,
-
współpraca z domami kultury: Mokotowski Ośrodek Kultury, Dom Kultury „Świt” ;
-
współpraca z kinami: Cinema City Galeria Mokotów, Kinoteka Pałac Kultury i Nauki, Multikino Złote Tarasy, Nowe Kino Wisła.
Planowane efekty edukacji kulturalnej realizowanej przez placówkę:
-
-
przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze (twórczość i odbiór);
- stwarzanie warunków do indywidualnego rozwoju osobowości, do konfrontacji, oceny i wymiany doświadczeń, ujawnianie talentów;
- wychowanie kulturalnych, otwartych i tolerancyjnych ludzi;
- pielęgnowanie dziedzictwa kulturowego;
- popularyzacja osiągnięć dzieci i młodzieży przez konkursy, wystawy itd.;
- rozwój osobowości w aspekcie kreatywności, odpowiedzialności, wrażliwości, tolerancji;
- przygotowanie do życia w społeczeństwie – kreowanie właściwych postaw społecznych, umiejętność podejmowania decyzji, współpraca w grupie;
- stworzenie alternatywy dla braku pomysłów na gospodarowanie czasem wolnym od zajęć lekcyjnych, organizacja bezpiecznego czasu wolnego;
- integracja środowiska, promocja szkoły.
-
Odbiorcy programu
Szkolny Program Edukacji Kulturalnej skierowany jest do uczniów, ich rodziców, jak i nauczycieli SP Nr 394. Szerokie spektrum działań w obrębie kultury, zawiera oferty zarówno dla I jak i II etapu edukacji.
Realizatorzy
Nauczyciele, współpracując razem z uczniami i rodzicami, wspólnie realizują założenia Szkolnego Programu Edukacji Kulturalnej.
Ewaluacja
Zaplanowane działania, apele i wydarzenia kulturalne będą monitorowane poprzez:
obserwacje
rozmowy z nauczycielami, rodzicami, uczniami
wykorzystanie dostępnych narzędzi ewaluacyjnych